Paljastinkin jo edellisessä postauksessa "hääpäivä"matkamme kohteen, jonka sain tietää lentokentällä tehdessämme tsekkausta automaatilla. Lensimme siis italian pääkaupunkiin Roomaan kahdeksi yöksi ja oikeastaan kahdeksi päiväksi. Mies oli käyttänyt molemmilta Finnairin Plussia "up grade":aakseen istumapaikkamme business luokkaan! Pääsimme siis myös Lounge-tilaan nauttimaan virvokkeita ja aamupalaa ennen lentoa (kotona emme syöneet mitään aamupalaa). Minulle uusi ja mukava kokemus. Lentokoneen business-luokka ei ollut sen erikoisempi kuin "normiluokka", mutta kun rivissä oli 3 istuinta, täytettiin niistä vain 2. Mennessä sain istua ikkunapaikalla ja nauttia näkymistä. Meille tarjoiltiin myös kuohuviiniä ja pikkupurtavaa ennen kuin aamupala tuli jakoon. Nam...

Matka kesti reilut 3 tuntia ja siinä ehdittiin nautiskella croissantteja, kahvia, mehuja, olutta (tosin en minä), lämmin aamupala jne. Rooman lentokenttä oli osittain remontissa ja onnistuimme kiertämään hirmu lenkin etsiessämme juna-asemaa.. Se kuitenkin löytyi ja harmiksemme missasimme Roomaan matkaavan junan suunnilleen minuutilla. No, ehdimme hengähtää ennen matkan jatkumista.

Oikealla Rooman rautatieasema. Todella pitkä rakennus, tuo leveämpikin osa on asemaa.

Roomassa oli kuuman kostea sää, samanlainen kuin Suomessa lähtiessämme, tai ehkä hieman kosteampi ja siitä syystä tuntui kuumemmalta. Eka koetus oli löytää huonolla kartalla (printti) hotellimme ja yllättävän helposti sen paikallistimme ja pääsimme jopa heti huoneesemmekin. Hotellilla oli 4 tähteä ja ilmastointi, mikä autuus... Huoneemme oli 5. kerroksessa, joka oli tavallaan ylin, muttei kuitenkaan, sillä puolikkaan kerroksen yläpuolella oli vielä 5b kerros!

Mieskin pääsi kuvaan. :)

Meillä oli oma parveke (ei ollut kovin monella), jolle astuessaan meni meluisaan "höyrysaunaan" tai siltä se ilmastoidun huoneen jälkeen tuntui. Parvekkeen ovet eristivät kadun metelin täydellisesti ulkopuolelle. Suihkun käyttö oli ainoa hankala juttu, veden lämpötila saattoi muuttua kesken suihkun, vaikka minä en pitkiä suihkutteluja harrastakaan. Ammetta en edes ruvennut kokeilemaan, säälin kuivuudesta kärsivää Roomaa sen verran..

Näkymä parvekkeelta aukiolle ja kirkolle (Santa Maria Maggiore).

Hetken levon jälkeen katselimme opaskirjaa ja tarkempaa karttaa, jonka ystävällinen hotellin portieeri antoi meille (merkiten ensin "tärkeät kohteet ja reitit"), ja lähdimme kiertämään Rooman keskustaa.

Italialainen parkkeeraus.. :)

Lähikaupasta pullo (1½ l) vettä reppuun ja kamera kaulaan kohti Colosseumia. Oli kyllä suorastaan epätodellinen olo; aamulla heräsin Suomessa omasta sängystäni ja iltapävällä kävelin monta tuhatta vuotta vanhassa kaupungissa ja katselin 2000 vuotta vanhaa yhä pystyssä olevaa rakennelmaa, jonka koko sivumennen sanoen yllätti minut..

Riemukaaren kautta jatkoimme kävelyä kohti Vittorio Emanuele II:n muistomerkkiä (kuva alla)

ja siitä Tiber-joen rantaan. "Lounaan" söimme  matkan varrella pienessä baarissa ehkä kolmen maissa.

Myöhäinen lounas.

Kävelimme Kukkatorin kautta Piazza Navonalle

joka muuten on urheilukentän muotoinen soikio.

Taidetta kasviksista!

ja Pantheonin kautta Fontana di Treville.

Pantheon.

Fontana di Trevi.

Matkaoppaan mukaan olisi pitänyt heittää kolikko oikealla kädellä vasemman olkapään yli veteen taatakseen pääsyn takaisin Roomaan tulevaisuudessa. Emme heittäneet, sillä väkeä oli niin paljon, ettei haluttanut survoutua altaan reunalle..

Lähellä kun olimme, kävimme istumassa Espanjalaisilla portailla

Ja niin kävi moni muukin...

ja sitten huristimme metrolla lähemmäksi hotellia (yksi matka, lippu voimassa 75 min leimauksesta, 1 vaihto mahdollinen 1 €). Kävimme kahvilla oopperatalon läheisyydessä Piazza della Repubblicalla. Monta ihanaa aukiota, muistomerkkiä ja kirkkoa katsastimme aina jos sattui sopivasti äärelle. Iltaruokailupaikaksi valitsimme pienen perheravintolan "Santin". Ihanaa ruokaa, ihania ihmisiä... Alkupalat, viiniä, pääruoka... Kyllä uni maittoi hotellin viileydessä!

Piazza della Repubblica.

Cafe Freddo.

Oopperatalo.

Ollin alkupala, nam!

Minun alkupalani. Nam taas!

Minun vasikanfile-paistettu peruna -annokseni.

Aamupala oli hotellin kattoterassilla! Ihana näkymä yli Rooman.. Ja maukkaat eväät! Kahvi tuli pöytään omassa kannussaan ja maito lämmitettynä tietenkin.

Aamukahvit.

Makea croissant ja paahdetut leivät.

Sunnuntaille olimme jo suunnitelleet Vatikaanissa käynnin -matkalla piti vain ostaa minulle täyspitkä hame (kietaisuhameen koin vaikeaksi ja paljastavaksi tuulisessa säässä). Hame löytyi sellaiselta hieman epäilyttävältä torilta Piazza del Popolon läheltä metroaseman (olimme ostaneet päivälipun kaikkiin julkisiin kulkuvälineisiin á 4 €) kupeesta edulliseen (12 €) hintaan.

Mie ite ja uusi hame Piazza del Popololla.

Samalla aukiolla.

Kuvittelin, että kävely Vatikaaniin olisi lyhyt, mutta matkalla iski uupumus... Poikkesimme ilmastoituun tavarataloon, josta löysimmekin Äidilleni lapsenvahdintalahjaksi kauniin huivin. Tuolta olikin enää kohtalaisen lyhyt matka kohteeseemme. Olimme suunnitelleet menevämme Vatikaanimuseoihin (ilmainen sisäänpääsy kyseisenä sunnuntaina), mutta tajuttoman pitkä jono sai meidät toisiin ajatuksiin.

Varmaan kilometrin verran ihmisiä jonossa..

Tuosta kaarien ali Vatikaaniin.

Kävelimme sitten jonottamaan Pietarinkirkkoon (pahin jono oli laukkujen läpivalaisu- ja metallinpaljastuspisteelle). Hieman hymyilytti useimpien vaatetus, he eivät tulisi pääsemään kirkkoon sisälle ja jonottivat siis aika lailla turhaan paahtavassa helteessä aukiolla.

Pietarinkirkko ja sen aukiota.

Moni oli ostanut matkamuistomyymälästä (varmasti suolaisella hinnalla) huivin tai kaksi, joista toinen kiedottiin vyötäisille ja toinen aseteltiin hartioille olkapäiden suojaksi. Seula oli tiukka. (Vaatetuksen tarkistuspiste sijaitsi lähempänä kirkon sisäänkäyntejä.) Paljaita polvia ei hyväksytty miehilläkään ja jos vaatetustaan kevensi pisteen jälkeen, huomauttivat kirkon ovilla ja sisällä kulkevat lukuisat vartijat ja oppaat välittömästi asiasta ja vaatetusta piti korjata asianmukaiseksi.

Tästä sai vielä tarkastaa täyttääkö "Yes"-kriteerit.

Meiltä jäi siis Michelangelon Aataminen luominen näkemättä, mutta sen sijaan Pieta (patsas) nähtiin ja koko kirkon komeus. On se iso, korkea, näyttävä ja uskomattoman täynnä turisteja!

Pieta.

Pietarinkirkon aukion kaarikäytävältä lamppuja.

Vatikaanivaltiosta seikkailimme bussilla joen rantaan kirpputorille, joka oli kyllä ihan uudenkin tavaran tori -kaikkea siis löytyi.

Ruusu jäi kantoon koristukseksi hypättymme bussista.

"Kirpputori".

Uskomaton sotku niiltä kauppiailta kyllä jää jälkeen! Ja kuka kerää?

Tässä vaiheessa alkoivat jo kaikki ulkomaalaiset kauppiaat ärsyttää -heitä riitti joka kulmalla ja vielä tuolla torillakin vaikka kuinka. Samat tavarat, lähes samat hinnat ja samat fraasit. Tyttärellemme ostimme kesämekon, mutta Herätyskellolle oli vaikeaa löytää "mitään". Olihan meillä jo tarrakirja edellisen päivän kirjakauppakäynniltä, mutta erityisesti minä kaipasin jotain pientä lisää. Tuolta sitä ei löytynyt, tori oli niin laaja, ettemme jaksaneet sitä kulkea edes päästä toiseen! Ratikalla takas keskustaan ja välipalalle (lasagnepalat) sekä nesteytykseen. Hui! Matka "ravintolaan" sisälsi eksymistä umpikaduille, hermojen menettämistä, kiukkuilua ja vaikeita päätöksiä.

Eräs taivaltamistamme kaduista..

Kekseliäs tapa viilentää oluset!

Pikaisen levon jälkeen (hotellilla parin tunnin päiväunet, tai no mie luin tunnin ja torkuin toisen) päätimme vielä joutessamme käydä katsomassa Rooman ja ehkä koko Euroopan ainoaa pyramidia. Sinne pääsi näppärästi metrolla. Pysäkinkin nimi on Piramide. Olihan se hauskannäköinen ilmestys kaupunginmuurissa.

Olenko ihan tohkeissani?

Ja tässähän tämä, pyramidi!

Hauska yksityiskohta, pyramidin kivien välistä kasvoi puu.

Onko koirallakin näin kova jano?

Mietimme syövämme tuolla, mutta jostain syystä pari löytämämme ravintolaa olivat hieman kalliimpia ja vähemmän houkuttelevia kuin edellisiltana bongaamamme paikka. Suuntasimme siis takaisin hotellimme lähistölle ja etsimme toista ravintolaa -samaan emme kuitenkaan halunneet mennä. Meille kävi kuten monille turisteille, tulimme sisäänheitetyiksi. Ihan hyvä ravintola, oma pääruokani vain oli huono valinta.. Lammasta on vaikea valmistaa hyvin. Alkupalat olivat kyllä parhautta!

Artisokkaa, tomaattia, sieniä ja oliiveja... Slurps!

Miehen alkupalat.

Tullessamme tuolta pyramidilta poikkesimme juna-aseman alakerran ostos"paratiisin" kirjakauppaan, josta löysimme lapsillemme ihanat koirapehmot tuliaisiksi... Samalla ostimme liput aamun junaan takaisin lentokentälle (á 14 €).

Pehmoja oli näin hauskasti esillä kaikkialla kolmikerroksisessa kirjakaupassa!

Uni tuli jälleen helposti silmään ja siksi aamulla olikin melko helppo herätä riittävän ajoissa hotellin maukkaalle aamupalalle.

Hotellin rappuset.

Hotellin vastaanottoaula.

Sitten huoneeseen pakkaamaan loput tavarat ja matka lentoasemalle alkoi.

Aamuruuhkaa Roomassa.

Kaikki sujui nyt jouhevasti ja hyvin ja loungessa maistui cappuccino ja pieni croissant. Lennon tarjoilut olivat nyt jopa paremmat kuin Roomaan mennessämme... Alkupaloja ja -juomia, kunnon ruoka (perunoita ja lohta, kylmäsavuporoa) kun muut saivat sämpylät. Huono puoli tässä on se, että nyt haluan aina business-luokkaan... :)

Menossa koneeseen..

Lehdessä mainostettiin Roomaa lapsiperheille sopivana, mutta emme nyt ihan täysin allekirjoittaisi tätä juttua. Ainakaan omien lastemme kanssa... Kadut ovat todella epätasaiset (ei myöskään liikuntaesteisen kaupunki) ja kuumuus kova. Leikkipaikkoja ei näkynyt liikaa, mutta jos lapsi on innostunut historiasta ja vanhoista rakennuksista, on Rooma tietenkin verraton paikka. Roomassa on varmaan rankkaa olla rakentaja.. Aina löytyy historiallinen rakennus tai vastaava...

Summa summarum: Kaikenkaikkiaan ihana irtiotto! Kiitos rakas Mieheni parhaasta 10-vuotishääpäivälahjasta!

MUOKS: Kaikki huolella (nauraa) valitut kuvat lisätty!