Olin kai jotain kymmenen, tai ehkä hieman vanhempi, kun isäni opetti minua ajamaan traktorilla. Itse halusin, kova oli palo oppia ajamaan. Ja opinhan mie, jopa peräkärryn kanssa sekä eteenpäin että taaksepäin. Peruutin heinäkuorman mutkan taa ladolle ja olin taidostani kovin ylpeä. Kai isäkin oli, vähäsen ainakin. Hain heinää rantapellolta tai sitten pitkältä pellolta lähempää yleistä tietä. Yleiselle tielle en kuitenkaan saanut mennä ajamaan, vaikka se sellainen pikkuinen soratie onkin, käytännössä yksikaistainen.

Muutenkin aina erilaiset koneet, autot ja mopot kiinnostivat minua. Muistan, miten opettelin vaihtamaan auton vaihteita. Seurasin ensin isää hänen ajaessaan: kytkin alas ja samalla kaasu pois, vaihde silmään, kytkin varovasti ylös ja samalla kaasu alas. Sitten, kun pihaan ilmestyi yksi vihreä auto (Odel Kadett, farmarimalli) joutilaaksi, treenasin sillä ja "ajelin" serkkujeni kanssa, milloin minnekin. Taisin minä kerran isääkin kuskata.